|
ירקות עשירים בקרוטנואידים קשורים לירידה בסיכון לסרטן קיבה
קירה לוי - נטורופתית
אכילת 3 או יותר מנות (מנת ירקות קשים = לחצי כוס ירקות חתוכים; עלים ירוקים = כוס עלים. ק.ל.) לשבוע של ירקות עליים ירוקים או ירקות שורש (בטאטה,גזר,ועוד) יכולה להוריד את הסיכון לסרטן קיבה באחוזים הנעים בין 35% ל - 57%, מצא מחקר שוודי חדש.
המחקר בדק מידע אודות 36,000 נשים ו - 45,000 גברים, מציע שתכולה גבוהה של קרוטנואידים בסוג זה של ירקות, ובמיוחד בטא קרוטן, אחראים לתופעה המבורכת.
"ירקות עליים ירוקים וירקות שורש עשירים בבטא קרוטן, שהוא אנטיאוקסידנט וגם יכול להפוך בגוף לויטמין A (המעורב בתהליכי ויסות גדילה של תאים) בגוף" אומרת החוקרת הראשית, סוזנה לרסון Susanna Larsson מאוניברסיטת קרולינסקה בסטוקהולם.
סרטן הקיבה הינו הסרטן הרביעי בשכיחותו בעולם, לפי בית הספר האירופאי לאונקולוגיה, וישנם 800,000 מקרים חדשים כל שנה. ביפאן זהו סוג הסרטן השכיח ביותר.
המחקר של ד"ר לרסון ואנג'ליקה וולק (Angelica Wolk) מאוניברסיטת קרולינסקה, ולייף ברגקויסט
(Leif Bergkvist) מבית חולים בווסטרס (Vasteras) בדק רטרוספקטיבית צריכת פירות וירקות והשכיחות של סרטן הקיבה בקרב 45,338 גברים במחקר הידוע Cohort of Swedish Men ו-36,664 נשים במחקר (גם הוא ידוע) של Swedish Mammography Cohort.
נבדקו שאלונים תזונתיים עצמיים הכוללים 96 פריטים ותדירות צריכתם של פירות וירקות. הפירות חולקו לפירות ומיצי פירות, והירקות חולקו ל-5 קטגוריות: ירקות עליים ירוקים, ירקות שורש, ירקות פירותיים (fruity vegetables), כרובים ובצלים, כרישה ושום.
החוקרים עקבו אחרי משתתפי המחקר במשך 7 שנים, ובזמן זה 139 אנשים חלו בסרטן הקיבה. צריכת ירקות כללית נמצאה קשורה בקשר הפוך עם סרטן הקיבה, אך לא נמצא קשר כזה לגבי פירות.
"הסיכון היה 44% פחות בקבוצה שצרכה הכי הרבה ירקות (מעל 2.5 מנות ליום) בהשוואה לקבוצה שצרכה הכי פחות ירקות (פחות ממנה אחת ליום)" כתבה לרסון בירחון Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention (vol.15, pp. 1998-2001( .
לצריכה דומה של פירות היה הבדל של 14%, אך נתון זה אינו משמעותי מבחינה סטטיסטית.
כאשר החוקרים התמקדו על עלים ירוקים, כמו תרד, כרוב וסלט ירוק, לאנשים שאכלו יותר מ-3 מנות לשבוע נראה סיכון מופחת ב-46% לפתח סרטן קיבה מאשר לאנשים שאכלו פחות מחצי מנה בשבוע.
לגבי ירקות שורש, יחס דומה בין מנות שבועיות הניב הגנה של 57% לפיתוח סרטן קיבה, אמרו החוקרים.
למחקר ישנן מספר הגבלות שיש לתת עליהן את הדעת: חוסר יכולת להבדיל בין שלבים שונים של סרטן הקיבה, כמו גם העובדה ששאלונים במילוי עצמי תמיד משאירים מקום למיסקונספציה או הצגה לא אמיתית של צריכת המרכיב הנבדק.
למרות זאת, מסכמים החוקרים "הממצאים ממחקר זה מראים שהסיכון לסרטן הקיבה קטן עם עליה בצריכת ירקות. ממצאים האלה נתמכים ע"י ההמלצות הכלליות להגביר את צריכת הירקות היומית".
ד"ר לרסון אומרת שרמה גבוהה של קרוטנים בירקות, ובמיוחד בטא קרוטן, יכול להיות האחראי על הממצאים המעודדים "אנחנו בודקים את הקשר בין צריכת קרוטנואידים בתזונה לבי הסיכון לסרטן הקיבה."
תוצאות מחקר זה עומדותם בסתירה עם מחקר גדול (EPIC) שנערך מוקדם יותר השנה ופורסם ב - Journal of Cancer (vol.118, pp.2559-2566. המחקר, שהיה חלק מבדיקה אירופאית לקשר בין סרטן ותזונה, בדק 521,457 ב - 10 ארצות אירופאיות שונות. החוקרים דיווחו שצריכת שום ובצל יכולים לעזור בהגנה מפני סרטן הקיבה, אך צריכה של סך פירות וירקות לא הראתה הגנה כזו.
אבסטרקט של המחקר
תורגם מ - nutraingredients.com
|