|
מרכיב בירקות ירוקים נמצא כמגן מפני סרטן השד
קירה לוי - נטורופתית
מרכיבים בברוקולי וירקות ירוקים נוספים נמצאו כיכולים להאט גדילת תאים של סרטן השד, בהתאם למחקר שנערך במעבדה (in vitro)
היכולות האנטי-סרטניות של הברוקולי אינן חדשות, ומחקרים קודמים ייחסו יכולות אלה לרמות גבוהות של כימיקלים צמחיים הנקראים "גלוקוזינולאטים". אלה מומרים בגוף לאיזותיאוציאנטים, אשר נמצא כאנטי קרצינוגנים עוצמתיים. האיזותיאוציאנט העיקרי בברוקולי נקרא סולפורפאן.
מחקרים אחרים מצאו שלמרכיב אחר, אינדול-3-קרבינול (I3C), פיטוכימיקל שנמצא באופן טבעי בירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרוב, כרוב ניצנים, כרובית ועוד), יש את הפוטנציאל להגן מפני סרטנים הרגישים להורמונים, כמו סרטן השד, סרטן השחלות וסרטן הפרוסטטה.
המידע החדש פורסם לפני הזמן בירחון Carcinogenesis (doi:10.1093/carcin/bg171) והוצג לאחרונה בכנס של המכון הלאומי לחקר הסרטן בבריטניה. דווח כי I3C יכול לשנות רצפטורים בתאי סרטן השד ולהשפיע על אפופטוזיס (מוות מתוכנן) של תאים אלה .
החוקרים גם דיווחו שמרכיבים אלה מירקות ירוקים כנראה מעלים את רגישות התאים הסרטניים לטיפולים קונבנציונליים.
"מאוד קשה לעשות מחקרים בקנה מידה גדול על תכונות אנטי סרטניות של מרכיבים במזונות שלנו, אך מצטברות העדויות המעבדתיות שמרכיבים אלה יהיו התוספת האידיאלית לשילוב של אסטרטגיות למניעת סרטן" אומרת החוקרת הראשית פרופ' מרגרט מנסון (Professor Margaret Manson) מאוניברסיטת לייקסטר.
המחקר מומן ע"י Medical Research Council (MRC( . החוקרים בדקו את השפעת I3C על 4 סוגים שונים של תאי סרטן השד (MDA-MB-468, MDA-MB-231, MCF7, HBL100), ומצאו ש - I3C השפיע על אפופטוזיס של 3 מתוכם: MCF7, MDA-MB-468, MDA-MB231.
"למרות שיש צורך במחקרים נוספים על גידולים שהוסרו מחולי סרטן, היתרונות הפוטנציאליים ברורים", אומרת פרופ' מנסון.
"מרכיבים תזונתיים הינם ידידודתיים לתאים בריאים במינונים בהם הם יכולים להאט ואף להרוג תאים סרטניים. השילוב שלהם עם תרופות יכול להגביר את יעילותן של תרופות אלה ויאפשר להוריד את המינון הניתן לחולים"
"מרכיבים תזונתיים כמו I3C הוכחו כבטוחים לשימוש עבור החולים ואנחנו מקווים שהמסע למחקרים קליניים יהיה ישר וקל ככל שניתן" היא אמרה.
בנוסף לכך, הוצע שהמינון של I3C בירקות אלה אינו מספיק כדי לחזור על התוצאות שנראו במעבדה, דבר שיכול לשמש לפיתוח זנים חדשים של ירקות אלה עם רמות גבוהות יותר של החומר הפעיל או פיתוח תוספים (אקסטרקטים) של חומר זה, כמו הברוקולי מייצור בריטי האמור להכיל פי 3 מכמות הסולפרפאן מברוקולי "נורמלי".
ד"ר שיילה בינגהאם (Dr. Sheila Bingham), מנהלת המכון לתזונה וסרטן (MRC Centre for Nutrition and Cancer) באוניברסיטת קמבריג' אומרת: "המחקר הזה מחזק את הידע המצטבר על כך שהמזון יכול להיות גורם חשוב בשינוי הפגיעות שלנו לסרטן ואפשרי שגם לתמותה שלנו ממחלה זו, ויכול להסביר מדוע ירקות ופירות חשובים כל כך".
ג'וזפין קווארידו (Josephine Querido), מנהלת מידע מדעי במכון לחקר הסרטן באנגליה, אומרת: "המחקר הזה מוסיף למידע המצטבר אודות מולקולת I3C הנמצאת בברוקולי, כרוב וירקות נוספים ממשפחת המצליבים, היכול לעצור התפתחות של תאי סרטן השד"
עם זאת, היא מוסיפה שחשוב לזכור שהעבודה נעשתה במעבדה, ועדיין מוקדם מדי להגיד אם I3C יכול לשחק תפקיד במניעה ו/או טיפול בסרטן השד.
"לאחר הפסקת עישון, תזונה עשירה ומאוזנת הכוללת כמות גבוהה של פירות וירקות, הינה הדרך הטובה ביותר להוריד את הסיכון להתפתחות סוגי סרטן מסוימים" היא אמרה.
לכתבה המקורית
|