|
שמן זית כתית מעולה (Extra Virgin) הכי טוב לבריאות הלב
קירה לוי - נטורופתית
שמן זית כתית מעולה, מקור עשיר של פוליפנולים, נמצא כשמן צמחי הטוב ביותר לבריאות הלב, לפי מחקר אירופאי חדש.
תוצאות המחקר Eurolive, פורסמו ב - Annals of Internal Medicine. העניין בשמן זית, מרכיב מפתח בתזונה הים תיכונית, עלה משמעותית בשנים האחרונות בהמשך למחקרים שהתזונה הים תיכונית קשורה לסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן.
במחקר, בראשותה של Maria-Isabel Covas מ - Municipal Institute of Medical Research (IMIM) נבחרו 200 מתנדבים גברים בריאים מ-5 מדינות אירופאיות שונות (ספרד, דנמרק, פינלנד, איטליה וגרמניה). הם חולקו ל-3 קבוצות בהן הוחלף השומן הרגיל בתזונה בשמן זית (25 מ"ל) עם ערכים פוליפנוליים שונים (2.7, 164 או 366 מ"ג/לק"ג) למשך 3 שבועות. לאחר מכן היתה הפסקת "התנקות" של שבועיים ואז נערכה השוואה לשאר הקבוצות.
דגימות דם נלקחו לפני המחקר ואחרי תקופת התנקות. נבדקו רמות גלוקוז בדם, שומני דם, נזקי חימצון ורמות אנטי אוקסידנטים.
קובס ועמיתיה ראו עליה לינארית ב - HDL (הכולסטרול ה"טוב") ככל שעלו רמות הפנולים בשמן הזית, עם שינויים של 0.025, 0.032 ו - 0.045 ממול/לליטר לרמות נמוכות, בינוניות וגבוהות (בהתאמה) של פוליפנולים בשמן הזית.
היחס בין סך כולסטרול ל - HDL (נתון המנבה סיכון למחלת לב), ירד ככל שרמת הפוליפנולים בשמן זית היתה גבוהה יותר.
כמו כן, נצפתה ירידה ברמות טריגליצרידים ורמות חימצון השומן ככל שעלה אחוז הפוליפנולים בשמן הזית.
מחלות לב גורמות כמעט 50% ממקרי המוות באירופה. לפי דיווחים של AHA - American Heart Association, בשנת 2002 סבלו ממחלת לב כלשהי 34.2% מהאנשים.
"שמן זית הינו יותר מרק שומן חד-בלתי רווי. תכולת הפוליפנולים שבו יכולים לגרום הטבות בריאותיות לשומני דם וחימצונם" כתבו החוקרים.
תורגם מ - NutraIngredients.europe.com
|